Hvilken yogastil er din favoritt?

Ashtanga Yoga

Tradisjonell yoga som følger en fast sekvens. Styrke, fokus, pust og mykhet møtes gjennom en sterk time. Du kjenner raskt progresjon med denne yogastilen og med tiden oppleves sekvensen som meditasjon i hver bevegelse.

Ashtanga betyr åtte grener og betegnes som solens eller kraftens yoga. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) fra Mysore i India utviklet denne yogaretningen og har ført tradisjonen videre i moderne tid. Det legges stor vekt på daglig eller regelmessig praksis (fri på lørdager eller søndager, under menstruasjon og dagene med ny- og fullmåne). Det viktigste kjennetegnet med Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet (flyt). Vi har en serie med øvelser som kombinerer pust og bevegelse i en dynamisk flyt. Hver bevegelse initieres på en tilhørende inn- og utpust. Hensikten med vinyasa er å gjøre deg varm og svett og rense ut avfallsstoffer fra kroppen. Alle bevegelsene skjer i bestemt rekkefølge og alle stillingene holdes i 5 jevne pust. Det er pusten som driver bevegelsene, ikke omvendt. Det fins 6 forhåndsdefinerte serier, hvor den første serien – yoga chikitsa (yoga terapi) er den man lærer først. Å gjennomføre den første serien tar ca. 1,5 time. Du lærer deg en serie i en bestemt rekkefølge hvor vi bruker ujjayi pust, kroppslåser «bandhas» og fokuspunkter «drishti» - de tre elementene som utgjør trishtana – bærebjelken i Ashtanga yoga. Det er en effektiv form for praksis, som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og over tid resulterer i forbedret konsentrasjonsevne og roligere sinn.

 

Vinyasa Yoga

Vinyasa betyr pust i bevegelse, og gjennom disse klassene får du bevege deg til rytmen av din pust. Timen har en jevn flyt med sterke og myke elementer og varierer fra hver gang med ulike tema. Du kjenner deg friere i kroppen, glemmer tid og sted og nyter å danse med pusten din.


Musikk til timene.

.

Indre Ro 

Vi lever i et samfunn med høyt tempo, mange krav og ulike roller vi skal fylle. Derfor er det så viktig at vi etablerer gode verktøy vi kan bruke i hverdagen for å redusere stress, finne fokus og indre ro selv når det stormer rundt oss.

 

Denne klassen starter med avspenning, deretter myke strekker for nakke og skuldre. Videre lærer du meditasjoner (Dharana) og pusteteknikker (Pranayama). Disse to elementene er viktige grunnstener for å oppleve indre ro.

Dharana lærer deg å stilne tanker, et overblikk i ditt sinn, forbedret konsentrasjon og forståelse av din indre verden.

Pranayama er ulike pusteteknikker, hvor vi renser ut og roer nervesystemet. En dyp og avspent pust gir forbedret søvn, et roligere sinn og mer kontroll over sinnets svingninger. Det er gjort studier som viser at en forlenget pust renser hjernens lymfesystem og klarner sinnet, samt minsker risiko for sykdom som demens. Pusten er knyttet til vagusnerven i hjernen som påvirker ditt parasympatiske nervesystem, den delen av deg som er aktivert når du er avslappet. Ved å styrke vagusnerven gjennom pusten vil du kjenne deg mer avspent i kropp og sinn, og hjertet blir lettere.

Yin Yoga

Hvilende øvelser med fokus på avspenning for å myke opp i spenninger. Yin yoga er basert på Kinesisk medisin, hvor vi jobber med energilinjer i kroppen som sitter i bindevevet, der hvor mye av spenninger og sykdom sitter. Pusten er nøkkelen til avspenning og du guides gjennom pusteøvelser, meditasjon og avspenning. Vi hviler lenge i hver stilling, og gir kroppen tid til å gi slipp. 

Klasser på dagtid er litt mer i bevegelse, myke bevegelser som rolig tar deg inn i de hvilende stillingene. Kveldstimer er enda roligere, hvor vi hviler lenge i dype tøyninger, og lytter hele tiden til kroppens grenser, pustens språk og observerer sinnet. Tolmodighet og aksept gir deg med tiden en mykere kropp, og et mykere sinn. 


Musikk spilles under timen.

Nybegynner Yoga Kurs

Er du nysgjerrig på yoga og har lyst til å begynne?
Da er dette kurset en god mulighet til å gi hele deg selv en gave av indre balanse, tilstedeværelse fysisk og mental styrke!
Dette kurset går over 8 uker, hvor du lærer grunnleggende yogaøvelser fra Ashtanga yoga, prinsipper fra filosofi, pusteøvelser og meditasjon. Det blir også elementer fra Vinyasa yoga (yoga flyt), slik at du lærer overganger og forståelse av gangen i de ulike klassene på timeplanen. Har du skader eller vondter får du hjelp til å finne alternative øvelser som passer for deg, slik at du alltid kan delta på time, og selv forstå hvordan du kan tilpasse din kropp.

Passer for alle som er helt ny i yoga eller for de som kanskje har gjort litt fra før, og trenger å friske opp!

 

Oppstart 24. August. 




 

Restorative / Reiki

Disse klassene gir dyp hvile og avspenning til kropp og sinn. 

Dette er en time som passer for deg som er mye sliten og har et etterlengtet behov for å lade opp batteriene. Eller for deg som opplever smerter i kroppen, høyt stressnivå og tankekjør.

Få hjelp til å komme inn i dyp avspenning, gi slipp på stress og anspenthet. 

Timen passer for deg som opplever utbrenthet, utmattelse eller smerter i kroppen. Den er veldig rolig, nærende og du får hjelp til å finne øvelser for din kropp. Vi skaper et sted hvor du får lov til å hvile og bli tatt vare på.    

Kongensgate 24, 3211 Sandefjord

©2019 by Mynte Yoga.